Vrijdag 20 maart de eerste dag van het jaarlijks terug komende NLdoet.
Samen met Ingeborg Hovind en Matthijs Bonzet hadden wij ons opgegeven om ons nuttig te maken bij woonzorgcentrum de Schauw.Lees meer…
Ik kan me nog vaag herinneren dat ik, met korte broek en vlaggetje, bij het viaduct Nulde stond ter gelegenheid van de feestelijke opening van de snelweg A-28. Volgens internet moet dat op 28 juni 1967 zijn geweest. Een citaat Wegenwiki: “De afrit Nulde is één van de weinige aansluitingen in Nederland die een recreatief karakter heeft. Voor de ontsluiting van diverse kernen heeft de aansluiting minder belang, alhoewel het wel mogelijk is om vanaf de aansluiting naar Putten te rijden…“
Tegenwoordig weet niet alleen Putten, maar ook half Ermelo via Stenenkamer de A-28 te vinden. Dat levert op doordeweekse dagen ruim 8.000 motorvoertuigen per dag op. Daar zijn de wegen en kruispunten in het buurtschap niet op berekend. Dus wordt al jaren gezocht naar een passende oplossing.
Het college kwam in december jl. met het voorstel om de verkeersituatie in Stenenkamer te verbeteren door o.a. de aanleg van fietspaden. Op een bewonersavond in januari jl. reageerde de buurt teleurgesteld. Men wilde niet ondankbaar zijn maar een fietspad lost de verkeersdruk in Stenenkamer niet op. Zou het niet beter zijn eerst nog eens goed te kijken of ook andere oplossingen mogelijk zijn? Mijn vrije vertaling van die bewonersavond.
Wat levert zo’n avond op? Wel dat er meer tijd nodig is om met de buurt te overleggen. Het leeft in de buurt, de bewonersavond werd massaal bezocht. Een schril contrast met de avonden over de Toekomstvisie Putten 2030 en de bezuinigingsopties. Die laatste twee onderwerpen waren te abstract, de ver van mijn bed show. Maar onderwerpen die de directe leefomgeving van bewoners raken kunnen wel op veel deelname en interesse rekenen. Dat blijkt ook uit de nu lopende bewonersavonden over het openbaar groen in straten en wijken.
Wij Putten staat voor burgerparticipatie. De wijk, de buurtschap in. Dat zou volgens Wij Putten ook de aanpak voor Stenenkamer moeten zijn. Zet het fietspadenplan voor Stenenkamer even in de ijskast en ga het overleg met alle bewoners verder aan. Zoek samen naar reële oplossingen, waarbij de actualisatie van de zogenaamde Westflank-studie zinvolle informatie kan opleveren. Betrek ook de aanleg van de Henslare erbij. Probeer maatregelen te verzinnen die de snelheid eruit halen en de wegen minder aantrekkelijk maken voor sluipverkeer. En neem daarvoor de tijd.
De afril Nulde alleen maar gebruiken voor recreatiedoeleinden, zoals in 1967 de bedoeling was, is achterhaald. Doen alsof Nulde een volwaardige aansluiting op de A-28 is, gaat ook niet. Voorlopig laat ik mijn vlaggetje en korte broek nog maar even in de kast liggen!
Snoeien, harken, bosmaaien, rooien en weer planten. Dit waren zomaar wat werkzaamheden die een groep met harde werkers van Wij Putten op zaterdag in het kader van NL Doet deed. Zorgboerderij Goedland kon de hulp goed gebruiken.
PUTTEN – Als het aan Wij Putten ligt, worden er de komende tijd meer goedkope woningen gebouwd. Donderdag komt Wij Putten met een voorstel in de raad Lees meer…
Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, werd op zondag 1 maart jl geïnterviewd in het tv-programma Buitenhof. Het ging vooral over de vraag: Hoe voorkomen we dat internationale spanningen ontaarden in vijandelijkheden in onze eigen straten. Lees meer…
Vrijdagmorgen 20 februari, 08.00 uur, kon ik mij melden bij de gemeentewerf aan de Ambachtstraat. De ontvangst was vriendelijk, maar wel afwachtend: iemand uit de politiek en dan ook nog een vrouw?!
Al snel mocht ik in een van de twee vuilniswagens stappen, die deze dag op pad gingen om het plastic op te gaan halen. De wagen waar ik in mee mocht, ging de wijk Bijsteren, de Roosendaalseweg en omgeving en het centrum bezoeken. Aangekomen in Bijsteren moest ik samen met een van de vuilnismannen op de achterkant plaatsnemen en konden we van start.
Met het weer had ik het niet echt getroffen, een miezerige kille dag, dus niet ideaal om op een treetje achter een vuilniswagen te hangen.
Maar gelukkig had ik het prima getroffen met de vuilnismannen, die opgewekt waren en veel plezier in hun werk hadden: niet zeuren, maar werken.
Om de tien meter van het treetje afstappen of springen, een zak oprapen en met een grote slinger de wagen ingooien, is lichamelijk toch wel erg zwaar.
En dit was plastic, dus laat staan als we het over de blauwe restafvalzakken hebben. Gelukkig hadden de bewoners in Bijsteren regelmatig de zakken op een locatie verzameld, wat een stuk makkelijker werkt.
De ervaring is toch wel dat mensen niet altijd de goede materialen verzamelen in de plastic afvalzak en dat de zakken helaas soms slecht dichtgebonden worden. De mannen gaven aan dat het veel zou schelen als de zakken wat meer verzameld op één plek aangeboden zouden worden. Wat het restafval betreft zijn de zakken vaak veel zwaarder dan de toegestane zeven kilogram, wat het werk toch wel erg belastend maakt. Naar mijn mening mag daar wel meer op gecontroleerd worden.
Ik moet zeggen dat ik het een bijzondere ervaring vond en veel respect voor de vuilnismannen heb gekregen. De volgende dag werd dat respect alleen maar meer toen ik met een enorme spierpijn opstond: een betere work-out kun je je niet bedenken. De vuilnismannen gaven aan het zeer te waarderen dat er interesse vanuit de politiek voor hun werk is.
Het afvalbeleid is onlangs besproken in de commissie economie en bedrijfsvoering. De plannen voor 2016 zijn: één keer per twee weken de blauwe zak met restafval ophalen, waardoor er logistiek tijd vrijgemaakt wordt om ook de blikken en sappakken thuis op te gaan halen. De bedoeling is dan om tweewekelijks dit in dezelfde zak als het plastic aan te kunnen bieden.
Wilma van Voorst-Ruiter
Wij Putten wil een systeem invoeren waarbij wijkbewoners met goed verkeersgedrag kunnen sparen voor verbeteringen in de wijk.
Het plan komt erop neer dat de wijk geld voor verbeteringen verdient als automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden. De gemeente moet hiertoe een aantal matrixborden aanschaffen die niet alleen de gemeten snelheid weergeven, maar ook het bedrag dat de wijk hiermee verdient. “Het mes snijdt aan twee kanten”, zegt fractievoorzitter Henri Luitjes van Wij Putten. “Het leidt tot een daling van het aantal snelheidsovertredingen, maar ook tot verbeteringen in de wijk.” Dat laatste kan wat hem betreft van alles zijn. Bewoners kunnen hier zelf over beslissen. “Een nieuw speeltoestel, een bankje, een extra lantaarnpaal, ga zo maar door”, zegt Luitjes. In het coalitieakkoord is een budget opgenomen voor dergelijke verbeteringen in de wijk.
Het idee is ontstaan na een nadere analyse van de wijkenquêtes die Wij Putten tijdens de vorige raadsperiode in alle wijken heeft gehouden. “Die enquêtes hebben een schat aan informatie en ideeën opgeleverd, die deels ook in ons verkiezingsprogramma zijn verwerkt. Maar er was ook duidelijk één rode draad: in vrijwel alle wijken zijn klachten over te hard rijden.” Luitjes denkt dat dit systeem gaat werken, omdat de meeste overtreders zelf ook in de wijk wonen. Dit in tegenstelling tot automobilisten die te hard rijden op doorgaande wegen, waar de gewone matrixborden van de gemeente meestal te vinden zijn. “Hardrijders krijgen een heel direct belang bij het temperen van hun snelheid”, vat Luitjes samen.
Wanneer en waar de matrixborden worden geplaatst is nog niet bekend, want de plannen moeten nog nader worden uitgewerkt. Maar wie een goede locatie weet, plus een goed doel in de wijk om voor te sparen, kan zich vast melden bij Wij Putten, via info@wijputten.nl.
Zorg en ruimtelijke zaken, wat hebben ze met elkaar te maken? Heel veel, op de Wij Putten Academie, komende woensdag 4 februari in dorpshuis Stroud.
Nu de rijksoverheid een groot aantal taken op het gebied van de zorg heeft overgeheveld naar de gemeenten, is het belang van mantelzorg alleen maar toegenomen. Een ander gegeven is dat de regels rond het vergunningsvrij bouwen in november 2014 nogal zijn versoepeld. Samen zorgen deze twee ontwikkelingen voor een toenemende belangstelling voor het verschijnsel mantelzorgwoning: een kleine extra woning op het eigen erf, waar bijvoorbeeld een hulpbehoevende ouder kan wonen.
De regels rond het vergunningsvrij bouwen zijn echter nogal ingewikkeld. Wat mag er nou precies wel en niet?Hoog tijd om daar meer van te willen weten. De Wij Putten Academie heeft daarom de Apeldoornse gemeenteambtenaar Harro Visser uitgenodigd voor een college over deze materie. Hij geldt als deskundige op het gebied van vergunningen. Aan de hand van voorbeelden legt hij uit wat onder de nieuwe regelgeving wel en niet kan. Ook zal hij ingaan op onduidelijkheden en risico’s die verbonden zijn aan de nieuwe wetgeving, want er zitten hier en daar nog wel wat addertjes onder het gras.
Leden zijn van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn, maar ook niet-leden zijn welkom.
Inloop vanaf 19.15 uur, in dorpshuis Stroud, aanvang 19.30 uur. Zoals altijd is het college gratis.
PUTTEN – Wie nu een oud bijgebouw sloopt, moet daar jaren later een nieuw gebouw voor kunnen terugzetten. Dat is de strekking van het initiatiefvoorstel dat Wij Putten bij de gemeenteraad heeft ingediend.
Wie kent ze niet: vervallen schuren, met name in het buitengebied, die er alleen maar staan omdat eigenaren hun recht op herbouw niet willen verspelen. Onder voorwaarden kunnen ze immers oude bedrijfsgebouwen slopen en vervangen door andere gebouwen, maar dat laatste moet dan wel gelijk gebeuren. “In de praktijk leidt dit ertoe dat ze de schuren liever laten verpauperen dan slopen”, zegt raadslid Herman Luitjes van Wij Putten. “Zo worden het bouwvallen, die het buitengebied ontsieren.”
Wij Putten heeft er alle begrip voor dat eigenaren van dergelijke schuren zuinig zijn op hun bouwrechten, maar wil ook de verrommeling van het buitengebied tegengaan. De partij stelt daarom een regeling voor waarbij eigenaren de gelegenheid krijgen om de hoeveelheid bebouwing officieel door de gemeente te laten vastleggen. Wie in de toekomst een nieuwe schuur wil bouwen of functieverandering wil, kan in dat geval terugvallen op deze vastgestelde hoeveelheid bebouwing. Luitjes: “Eigenaren kunnen zo hun bouwvallen slopen, zonder dat ze hun bouwrechten verliezen.” De gemeente zou hiertoe een perceelsgebonden sloopregistratie moeten bijhouden, aldus het voorstel van Wij Putten.
Het voorstel wordt komende maandag 19 januari in de raadscommissie Ruimte besproken.
Vorige week zat ik naar de TOP 2000 a Go Go te kijken. Daar werd uitgebreid stilgestaan bij het nummer Waterfront van de Simple Minds. Ik was dat nummer een beetje kwijt, volstrekt ten onrechte. Het gekke was wel, dat ik direct aan Gemeentebelangen moest denken.
Gemeentebelangen diende tijdens de raadsvergadering van december een motie in waarin ze het college opriep: “met de gemeenten Ermelo en Harderwijk te overleggen welke mogelijkheden er zijn om door samenwerking het zwemmen, sporten, huisvesting van culturele instellingen en theatermogelijkheden in Putten, Ermelo en Harderwijk te bevorderen.”
GB wil laten onderzoek en of er meerwaarde gecreëerd kan worden en betere faciliteiten neergezet kunnen worden als samengewerkt wordt met Ermelo en Harderwijk op het gebied van bijv. sport en cultuur. Nu zullen Harderwijk en Ermelo vast niet het Puttens zwembad, Stroud of de Puttense sporthallen helpen exploiteren, als daar niks tegenover staat. Nee de gedachte is bijvoorbeeld dat Ermelo en Harderwijk bijdragen aan de exploitatie van ons zwembad, en dat Putten meebetaalt aan de bouw van een sporthal in Ermelo en/of een theater in Harderwijk. Drommen kinderen op de fiets vanuit Harderwijk naar het zwembad in Putten? En omgekeerd gaan wij naar cabaretier Roué Verveer in Harderwijk?
Meestal vind afbraak van voorzieningen pas plaats na een gemeentelijke herindeling, maar Gemeentebelangen Putten gooit onze voorzieningen nu al met de uitverkoop. Geen culturele voorstellingen meer in Stroud?
Wie de Stentor leest, weet dat Harderwijk enorm zit te worstelen met de bouw van een theater in het Waterfront. Daar was ooit € 9 mln voor gereserveerd, maar dat geld is bijna geheel verdwenen. Economische crisis en bezuinigingen. Het huidig Harderwijks college ziet af van de bouw. Maar daar nemen de oppositiepartijen, waaronder het Harderwijks Gemeentebelang, geen genoegen mee.
Het zal toch niet zo zijn dat de Puttense Gemeentebelangen met Puttens belastinggeld haar zuster partij in Harderwijk te hulp schiet bij het realiseren van het Waterfronttheater? En als tegenprestatie betaalt Harderwijk, dat zelf geen geld heeft voor een theater, voor het zwembad in Putten? Het klinkt niet alleen onlogisch, dat is het ook! Bijna overbodig om te melden dat Wij Putten afstand heeft genomen van het gedachtegoed van deze motie.
Daarom moest ik bij het nummer Waterfront van de Simple Minds gelijk aan Gemeentebelangen denken.
Ik wens u allen een goed en gezond 2015 toe.